Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende

Welke van deze drugs heb je wel eens gebruikt?
Alcohol 22%  22%  [ 119 ]
Cafeïne 18%  18%  [ 97 ]
Tabak 15%  15%  [ 84 ]
Cannabis (Hasj/Wiet) 16%  16%  [ 85 ]
XTC (MDMA) 13%  13%  [ 70 ]
Speed 7%  7%  [ 38 ]
Cocaïne 4%  4%  [ 23 ]
GHB 1%  1%  [ 7 ]
Paddo's 4%  4%  [ 19 ]
Totaal aantal stemmen : 542
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:25 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Dit gaat nergens over...

Deze top(ep)ic is echt top EN epic :P Iedereen moet gewoon naar Mol luisteren en met zijn weekend verhalen ergens anders gaan zitten!

Ik nuttig regelmatig alcohol, drink vaak wel een colatje of watertje tussendoor, en sowieso alsk thuis kom gaat de kraan leeg :P Ik haaaat katers...
Ook af en toe MDMA gedaan, leuk! Maar gewoon als partydrug. Speed, Coke en al die andere rotzooi trekt me niet aan. Wellicht een keertje paddo's doen, ben alleen bang dat mijn fantasie op hol slaat.. haha!
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:27 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mol schreef:
Dat is dus een klote instelling Chukkels. Dat is net als een maat die teveel drugs heeft gehad aan z'n lot overlaten.
Jullie vergeten dat er ook mensen zijn die erg weinig hersens hebben of ze nauwelijks gebruiken.
Drugs is geen speelgoed en als ze dergelijke verhalen lezen breng je ze echt op verkeerde ideeen.

Normaliter deel ik jullie opvatting dat het eigen risico is, maar met drugsgebruik vind ik dat niet.
Het risico dat je je leven verneukt is te groot.


Ho eens even. Als je niet in staat bent om verantwoord gebruik van onverantwoord gebruik te onderscheiden, vind ik dat je sowieso niet aan de drugs moet gaan. Het is en blijft eigen verantwoordelijkheid. Niemand verplicht je tot iets, niemand zegt dat je persee 4 pillen per avond moet nemen, niemand zegt dat je om de week gezond kan gebruiken. Als men dit niet snapt, dan zou drugs totaal off-limit voor ze moeten blijven.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:29 
 
Donateur
Avatar gebruiker

drugs is sowieso bad zoals mr mackey al zegt..

Maakt niet uit hoe je het gebruikt het blijft schadelijk, alleen de hoeveelheid schade die je zelf aanbrengt kan je verkleinen door pauze's etc in te lassen.


Drugs are bad hmmmkay
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:36 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Chukkels schreef:
Er is de afgelopen week een bericht online gekomen dat XTC je hersenen laat krimpen! :oh:


Olijfboompje schreef:
Bekrompen geestje :')


Weet je zeker dat je het niet over jezelf hebt? :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:36 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Oxbow schreef:
Chukkels schreef:
Er is de afgelopen week een bericht online gekomen dat XTC je hersenen laat krimpen! :oh:


Olijfboompje schreef:
Bekrompen geestje :')


Weet je zeker dat je het niet over jezelf hebt? :P


Nee, hij heeft het over jou en hij heeft gelijk.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:42 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Trouwens...ik ga er niet eens op in.
Laat ik maar de meest wijze zijn voor een keer.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:44 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Olijfboompje schreef:
Trouwens...ik ga er niet eens op in.
Laat ik maar de meest wijze zijn voor een keer.


Moet je ook niet doen.
Simpleminded people are the worst..
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:46 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

pepepe schreef:
Olijfboompje schreef:
Trouwens...ik ga er niet eens op in.
Laat ik maar de meest wijze zijn voor een keer.


Moet je ook niet doen.
Simpleminded people are the worst..

:thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:47 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Maar toch weet je dat het gebeurd! Net als overdoseren, daar moedig je elkaar ook automatisch in aan.
Het is duidelijk dat jullie vinden dat het niet zo is en ik vind van wel. Hou in ieder geval in je hoofd wat ik gezegd heb en probeer ook een beetje om anderen te denken, af en toe.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:54 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mol schreef:
Maar toch weet je dat het gebeurd! Net als overdoseren, daar moedig je elkaar ook automatisch in aan.
Het is duidelijk dat jullie vinden dat het niet zo is en ik vind van wel. Hou in ieder geval in je hoofd wat ik gezegd heb en probeer ook een beetje om anderen te denken, af en toe.

Ik kan het echt niet laten te reageren. :P

We gaan het hier toch niet over psychologie hebben of wel?
Ik wil de uitdaging best aan :cool:

Overigens heb je gelijk in automatische aanmoediging tot overdosering. Echter is daar sociale druk voor nodig. Dit is iets wat je niet ervaart over internet. Daar tegenover staat ook dat mensen over internet eerder liegen dan dat zij dit werkelijk waar hebben uitgevoerd. Ik moet nog mensen tegenkomen die over internet worden ''gedwongen'' tot drugsgebruik en mogelijke overdosering. Overdosering is iets typisch en is lastig te bereiken met middelen als MDMA. Overdosering is echter wel een kwalijke zaak. Nu ben ik ook van mening dat ieder weldenkend mens niet tracht op te scheppen met drugs of overdosering. Dit heb ik zelf in ieder geval nog nooit meegemaakt. Ik ben ook de mening toegedaan dat wanneer men drugs gebruikt zich dient in te lezen. Zich dient te verdiepen en daarnaast zich dient te gedragen. Ditzelfde geldt voor het o zo bekende fenomeen met alcohol. Ik vind het ook vreemd dat je deze ervaringen als slecht beschouwt die sommige mensen hier delen in plaats van goed. Vele ervaringen hier staan te boek als goed en dergelijke met overdoseringen variërend van licht tot zwaar. Dit is echter informatief en ziet men wat kan gebeuren of wat er zou gebeurd bij bepaalde zaken. Zo weet men toch meer? Ik kan wel een prachtig voorbeeld neerzetten waar iedereen nooit meer MDMA, speed, Datura, 2c-b of LSD gaat gebruiken. Echter heb je het hier vaak over extreme.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:54 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Eigen schuld als jij van jezelf denkt dat je 60 meter hoog van een brug af kan springen omdat 3 idioten op een forum dat hebben geprobeerd... als je volwassen bent, moet je ook gewoon voor jezelf verantwoordelijk zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een prima initiatief, dit topic strikt informatief houden is dan ook het beste wat we vanaf nu kunnen doen. Maar vind het onbegrijpelijk dat die 2 andere topics dicht zijn, vooral die in de offtopic. We zitten hier op een hardstyle-forum, wat direct weer met feesten te maken heeft, en ja drugsgebruik is iets wat daar regelmatig voorkomt. De offtopic is een prima plek om al je drugservaringen te bespreken, discussiëren etc. Ook op een wat luchtigere manier. Daar is de offtopic toch uiteindelijk ook voor bedoeld? "Dat doe je maar op msn", wat een bullshit man, dan kunnen we de hele offtopic hoek opdoeken. Of is praten over drugsgebruik wettelijk verboden ofzo?
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 15:57 
 
Artiest

Weet niet, snap het sluiten aan de ene kant wel, andere kant ben ik het met je eens.
T is gewoon lastig als admin te zeggen waar je een grens trekt op dat gebied.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 16:00 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

dawasiknie schreef:
Eigen schuld als jij van jezelf denkt dat je 60 meter hoog van een brug af kan springen omdat 3 idioten op een forum dat hebben geprobeerd... als je volwassen bent, moet je ook gewoon voor jezelf verantwoordelijk zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een prima initiatief, dit topic strikt informatief houden is dan ook het beste wat we vanaf nu kunnen doen. Maar vind het onbegrijpelijk dat die 2 andere topics dicht zijn, vooral die in de offtopic. We zitten hier op een hardstyle-forum, wat direct weer met feesten te maken heeft, en ja drugsgebruik is iets wat daar regelmatig voorkomt. De offtopic is een prima plek om al je drugservaringen te bespreken, discussiëren etc. Ook op een wat luchtigere manier. Daar is de offtopic toch uiteindelijk ook voor bedoeld? "Dat doe je maar op msn", wat een bullshit man, dan kunnen we de hele offtopic hoek opdoeken. Of is praten over drugsgebruik wettelijk verboden ofzo?


+1!!
Moppen vertel je maar lekker op msn
Praten over de eredivisie gaat gewoon lekker over msn, daar heb je zelfs groepsgesprekken!!!
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 16:15 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Ik heb het ook niet meer over dat andere topic; behalve dat je daar niet die extreme dingen moet neerzetten.
Dat is toch niet teveel gevraagd? Ik snap jullie verontwaardiging ook niet.

En @Olijfboompje; hou het kort en bondig zodat er op te reageren valt.
Ik ben het met je eens dat mensen zich moeten inlezen. En dat mensen minstens 18 jaar moeten zijn voordat ze beginnen, maar je weet zelf ook dat dat vaak niet gebeurd. Ik doe dit omdat ik mensen wil behoeden van problemen die wel in mijn vriendenkring zijn voorgekomen. Op veel te jonge leeftijd veel te veel drugs gebruiken, zonder de risico's te weten; en daar is heel veel gezeik van gekomen.

Als je jong bent heb je nou eenmaal schijt, en als niemand je fatsoenlijk advies heeft gegeven. Behalve je ouders met ''drugs are bad''', dan boeit het je ook niet.

Als jullie iedereen aan z'n lot over willen laten, moeten jullie dat weten. Ik probeer echter de helpende hand uit te steken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 16:16 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Mol schreef:
Maar toch weet je dat het gebeurd! Net als overdoseren, daar moedig je elkaar ook automatisch in aan.
Het is duidelijk dat jullie vinden dat het niet zo is en ik vind van wel. Hou in ieder geval in je hoofd wat ik gezegd heb en probeer ook een beetje om anderen te denken, af en toe.


Niet alleen jij maar ik mag het duidelijk maken dat ik dat ook vind, ik krijg vaker het gevoel dat ook vormen van misbruik hier wel eens verheerlijkt worden. (Betekent niet dat ik vind dat de andere topics dicht moeten, dat vind ik jammer want had liever dat gewoon dit topic puur informatief kan en de andere om over te lullen)

@Mol: krijg jij/wij nog moderator rechten voor dit topic? Mag nu al een stuk opgeruimd worden zoals ik het zie :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 16:18 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mol schreef:
Ik heb het ook niet meer over dat andere topic; behalve dat je daar niet die extreme dingen moet neerzetten.
Dat is toch niet teveel gevraagd? Ik snap jullie verontwaardiging ook niet.

En @Olijfboompje; hou het kort en bondig zodat er op te reageren valt.
Ik ben het met je eens dat mensen zich moeten inlezen. En dat mensen minstens 18 jaar moeten zijn voordat ze beginnen, maar je weet zelf ook dat dat vaak niet gebeurd. Ik doe dit omdat ik mensen wil behoeden van problemen die wel in mijn vriendenkring zijn voorgekomen. Op veel te jonge leeftijd veel te veel drugs gebruiken, zonder de risico's te weten; en daar is heel veel gezeik van gekomen.


Als je jong bent heb je nou eenmaal schijt, en als niemand je fatsoenlijk advies heeft gegeven. Behalve je ouders met ''drugs are bad''', dan boeit het je ook niet.

Als jullie iedereen aan z'n lot over willen laten, moeten jullie dat weten. Ik probeer echter de helpende hand uit te steken.


En waar hameren we juist op dit forum veel op? Juist, veelal de risico's vertellen en zorgen dat mensen dat snappen. Dat staat nog steeds boven die paar keer (te) hoge doseringverhalen die gedeeld worden hier. Beide moet kunnen vind ik, maar vertel er wel bij dat het gevaarlijk is en dat het niet zomaar gedaan moet worden. En daar houden de meesten, wat zeg ik, iedereen zich ook aan. De risico's zijn bekend, worden veelvoudig genoemd en drugs wordt absoluut niet aangemoedigd. Of in ieder geval niet om te overdoseren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 16:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mol schreef:
Ik heb het ook niet meer over dat andere topic; behalve dat je daar niet die extreme dingen moet neerzetten.
Dat is toch niet teveel gevraagd? Ik snap jullie verontwaardiging ook niet.

En @Olijfboompje; hou het kort en bondig zodat er op te reageren valt.
Ik ben het met je eens dat mensen zich moeten inlezen. En dat mensen minstens 18 jaar moeten zijn voordat ze beginnen, maar je weet zelf ook dat dat vaak niet gebeurd. Ik doe dit omdat ik mensen wil behoeden van problemen die wel in mijn vriendenkring zijn voorgekomen. Op veel te jonge leeftijd veel te veel drugs gebruiken, zonder de risico's te weten; en daar is heel veel gezeik van gekomen.

Als je jong bent heb je nou eenmaal schijt, en als niemand je fatsoenlijk advies heeft gegeven. Behalve je ouders met ''drugs are bad''', dan boeit het je ook niet.

Als jullie iedereen aan z'n lot over willen laten, moeten jullie dat weten. Ik probeer echter de helpende hand uit te steken.

Haha oke, excuus, misschien wat veel gepraat, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer als jou.

Voor advies steken wij (ervaren drugsgebruikers) een hand uit naar de onervaren drugsgebruikers. Nu kunnen ze hier terecht, maar ze kunnen ook terecht bij google, de mens zijn grootste vriend. Daarnaast laat ik ook niemand aan zijn lot over. Ik geef informatie aan mensen betreffende drugsgebruik betreffende voordelen, risico's en dergelijke anderen benodigdheden. Tegenwoordig houd ik mij zelfs bezig met Inno betreffende voeding (tenminste voor onszelf dan). Als je het nog niet was opgevallen, is drugs een hobby van mij, maar ook een passie. Ik ga er ook mijn vakgebied van maken in combinatie met psychologie, maar alsnog zie ik niet het gevaar in van een een sectie waarin off topic praat besproken word. De kans is nihiel dat beginnende drugsgebruikers dergelijke taferelen uithalen als bijvoorbeeld hier sommige leden hebben gedaan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 16:24 
 
Donateur
Avatar gebruiker

zelfpromotie tent voor unity hier?




DarkBeatz schreef:
@Mol: krijg jij/wij nog moderator rechten voor dit topic? Mag nu al een stuk opgeruimd worden zoals ik het zie :P



Opperhoofd drugs -.-
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 16:57 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

roberttt schreef:
zelfpromotie tent voor unity hier?


Heeft niets met Unity te maken. Het is natuulijk wel zo dat ik vanuit mijn eigen interesse bij Unity ben gegaan omdat ik een sterk standpunt heb over drugsgebruik en misbruik en zoveel mogelijk mensen wil kunnen laten zien dat je ook op een fatsoenlijke manier kan omgaan met drugs en je niet moet zwichten voor groepsdruk en gewoon je eigen verstandige keuzes kan maken, ongeacht wat je vrienden doen, ik zie het wel eens gebeuren dat iemand ook hier bv zwicht voor de groepsdruk terwijl ze eigenlijk plannen maakten om langere pauzes te houden.

Ik blijf trouwens ook steeds mijn eigen gebruik evalueren, after all -> Practice what you preach!
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 17:24 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

DarkBeatz schreef:
roberttt schreef:
zelfpromotie tent voor unity hier?
k zie het wel eens gebeuren dat iemand ook hier bv zwicht voor de groepsdruk terwijl ze eigenlijk plannen maakten om langere pauzes te houden.

Heeft niks met groepsdruk te maken. Ik bijvoorbeeld beslis zelf of ik het wil of niet. Als ik bijvoorbeeld een keer zei van dat ik van plan was om dat feest nuchter te gaan, maar het dan niet deed, had het niks te maken met dat anderen uit de groep wél gebruikten, maar dat ik er zelf gewoon zin in had en dan had ik zeker alles afgewogen of het wel verstandig zou zijn. Die ene keer bleek het wel te kunnen, en dat klopte ook.

Dit is slechts een voorbeeld trouwens ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 17:36 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

even een vraagje tussendoor :P
heeft er ook iemand ervaring met blauwe nike's?
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 18:09 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Chukkels schreef:
Heeft niks met groepsdruk te maken. Ik bijvoorbeeld beslis zelf of ik het wil of niet. Als ik bijvoorbeeld een keer zei van dat ik van plan was om dat feest nuchter te gaan, maar het dan niet deed, had het niks te maken met dat anderen uit de groep wél gebruikten, maar dat ik er zelf gewoon zin in had en dan had ik zeker alles afgewogen of het wel verstandig zou zijn. Die ene keer bleek het wel te kunnen, en dat klopte ook.

Dit is slechts een voorbeeld trouwens ;)


Ik heb het niet op jou of specifiek iemand, alleen dat het hier voorkomt, iets wat jij vast ook wel weet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 18:15 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

DarkBeatz schreef:
Chukkels schreef:
Heeft niks met groepsdruk te maken. Ik bijvoorbeeld beslis zelf of ik het wil of niet. Als ik bijvoorbeeld een keer zei van dat ik van plan was om dat feest nuchter te gaan, maar het dan niet deed, had het niks te maken met dat anderen uit de groep wél gebruikten, maar dat ik er zelf gewoon zin in had en dan had ik zeker alles afgewogen of het wel verstandig zou zijn. Die ene keer bleek het wel te kunnen, en dat klopte ook.

Dit is slechts een voorbeeld trouwens ;)


Ik heb het niet op jou of specifiek iemand, alleen dat het hier voorkomt, iets wat jij vast ook wel weet.


Nee, dat snap ik ook wel. Maar ik probeer maar aan te geven, dat het niet persee door groepsdruk hoeft te komen ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 21:28 
 
Hardtraxx Newbie

admin edit: daar ben je hier op Hardtraxx niet aan het goede adres.

En ontopic. Laatste keer, anders vallen er bans. Offtopic geneuzel kan je kwijt in het daarvoor behorende gedeelte.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2011 23:44 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Citaat:

Cannabis 'gevaarlijker dan xtc en lsd'

Marijs Geirnaert, directeur VAD:

Recent Brits onderzoek noemt de algemeen als softdrug omschreven cannabis 'gevaarlijker dan lsd en xtc', twee typische harddrugs. Het onderzoek legt een duidelijke link tussen cannabis en psychische problemen.

Door Stephen Rosé / Tina De Gendt

BRUSSEL l 'Pas nu worden de gevolgen van cannabis op lange termijn zichtbaar', zegt Marijs Geirnaert, directeur van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD). 'Het beleid is aan een evaluatie toe.'

Het onderzoek, dat zaterdag verschijnt in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet maar nu reeds lekte in de Britse krant The Independent, is wellicht het meest overtuigende van een lange reeks recente onderzoeken die wijzen op de gevaren van de softdrug. Grote voorstanders van het gedoogbeleid in binnen- en buitenland zien zich door de stroom aan bewijzen tegen de drug verplicht wat gas terug te nemen.

The Independent, die het in de jaren negentig expliciet opnam voor een legalisering van de drug, bood op de voorpagina haar excuses aan voor het verkeerde beeld dat zij de wereld instuurden. Dezelfde expert die hen destijds geadviseerd had in de campagne, verklaart nu dat de link tussen de drug en psychische problemen duidelijker is dan ooit. Professor Robin Murray van het Londense Institute of Psychiatry: "Tien jaar geleden beschikten we nog niet over de gegevens die we nu hebben."

Naar schatting 6 procent van alle Europese volwassenen gebruikt cannabis of geeft toe minstens een keer in zijn leven cannabis te hebben gebruikt. Cannabis is meer nog dan bepaalde harddrugs een directe verantwoordelijke voor tal van mentale en psychologische problemen, zo concludeert Brits onderzoek. Uit cijfers van de Britse gezondheidsdienst blijkt bovendien dat het aantal min-achttienjarigen in behandeling voor problemen ten gevolge van het gebruik van cannabis in een jaar bijna verdubbelde: van 5.000 jongeren in 2005 naar 9.600 een jaar later. Ook 13.000 volwassenen hebben een behandeling nodig.

Volgens professor Robin Murray zou naar schatting een tiende van de 250.000 schizofreniepatiënten in zijn land niet aan die ziekte lijden, mochten ze hun handen hebben afgehouden van cannabis. Bovendien verwacht hij dat dat cijfer de komende jaren nog zal stijgen. "Het aantal mensen die cannabis gebruiken mag dan wel niet gestegen zijn, maar wat ze vandaag gebruiken is veel sterker dan vroeger en dus gevaarlijk", zegt hij. Volgens het onderzoek bevat de cannabis van vandaag tot 25 keer meer het psychoactieve ingrediënt tetrahydrocannabinol.

Vlaamse experts zijn allesbehalve verwonderd over de eerste resultaten van het onderzoek. "We leven nu eenmaal met het verkeerde beeld dat cannabis 'maar' een softdrug is. Gelukkig worden er meer en meer resultaten bekendgemaakt van onderzoeken die keken naar de schadelijke gevolgen op lange termijn", zegt Marijs Geirnaert, directeur van de VAD. "Wat blijkt? Cannabis is veel ernstiger dan de meeste mensen denken.

"De wetgeving zoals ze nu bestaat is helemaal niet duidelijk en wij zijn al langer vragende partij om het beleid nu eens eindelijk snel en ernstig te evalueren. Als nu ook zou blijken dat er nieuwe, wetenschappelijke gegevens zijn over de schadelijke gevolgen van het gebruik van cannabis, dan moet het beleid zich daaraan aanpassen", aldus nog Geirnaert.

Of het onderzoek ook effectief zijn gevolgen zal hebben voor het drugsbeleid in ons land valt dus nog af te wachten. De politieke partijen die het gebruik van cannabis in ons land willen legaliseren (Spirit en PS), zeggen het verschijnen van het volledige onderzoek af te willen wachten vooraleer verdere uitspraken omtrent de zaak te zullen doen.

Als blijkt dat de nieuwe gegevens kloppen, dan moet het drugsbeleid aangepast worden

© Uitgeverij De Morgen NV

Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic