Vanuit het wistjedat-topic verder:
Titatovenaar schreef:
Lyst schreef:
Almighty schreef:
Dat is toch ook het doel van een Commerciële event organisatie?
Ligt eraan er zijn ook wel organisaties die het puur voor de muziek doen en niets geven om hoe groot het is.
Free2party organiseert bijvoorbeeld hard classics, UDC heeft ook een aantal van die feesten en vergeet Hysteria van vorig jaar niet. Maar oke, zoals jij het stelt, commerciële organisaties zijn inderdaad commercieel.
Edit: headhunterz zegt hetzelf in die video. Het is zo mooi dat hardstyle toegankelijker is geworden.
Goed punt Lyst, helaas vergeet jij wat het nut is van een media als facebook bij de promotie van een artiest. In het buitenland worden artiesten geboekt omdat ze in de DJ Mag top 100 staan en omdat ze 300 000 fans op facebook hebben. Een artiest en label wil zijn muziek uiteraard wereldwijd exploiteren, dat is de passie en de droom van iedere artiest. Dat gebeurd niet als je er niks voor doet, dat gaat volledig hand in hand met een goede promotiecampagne waar social media op dit moment een groot deel van uitmaakt.
Dat vergeet ik niet, dat is precies wat ik zeg. Faam is belangrijk, want hoe meer fans je hebt hoe meer boekingen je hebt en je dingen als een worldtour kunt doen. Wat ik beweer is dat bij sommigen het een beetje doorslaat en ze de faam als doel gaan zien. Laat ik het zo stellen, ik vind het mooi om in het buitenland geboekt te worden en delen van de wereld te zien, maar ik wil niet geboekt worden vanwege mijn populariteit, maar vanwege mijn muziek. Mocht dat betekenen dat ik daarom nooit in het buitenland kom op te treden, dan zij het zo, het is immers mijn doel niet. Ik heb dan ook geen behoefte om een hitje te scoren, natuurlijk als mijn muziek aanslaat is het mooi, maar dat is mijn doel niet. Datzelfde geldt voor al die andere dingen die ik noemde.
Citaat:
Een festival als freefestival is in jouw ogen in evenement zonder winstoogmerk. De realiteit is echter anders, de organisaties die deze evenementen neerzetten hebben vaak vast personeel in dienst. De rest kun je denk ik zelf wel invullen ;-)
Wat moet ik invullen, je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Natuurlijk moeten de mensen die op een feest werken betaald worden. Ik beweerde alleen dat dergelijke festivals puur voor de muziek werden gehouden en niet met het doel (daar heb je het woord weer) om geld mee te verdienen/groter te worden.
Citaat:
Een groot deel van de mainstream hardstyle wordt inderdaad erg commercieel. Aan de andere kant is er de laatste jaren weer een grote toestroom gekomen in subgenres in hardstyle.
Definieer groot, relatief gezien is de toestroom richting de early en raw subgenres best klein. Voor iedere early liefhebber die erbij komt, komen er 1000 mainstream liefhebbers bij. Daardoor gaan verhoudingen in het genre scheef liggen. Voor de grote organisaties is het interessanter om op de massa te focussen, omdat daar meer geld te verdienen valt en je daar nog groter kunt worden. Zie bijvoorbeeld Defqon, die de extra ruimte op het nieuwe terrein opvult met een mainstream hardstyle area, terwijl de main en zelfs de blue grotendeels al mainstream hardstyle waren. Nog geen handje vol raw hardstyle artiesten werd op de talentstage gedropt, terwijl maar liefst plaats was voor 1 early hardstyle set op het hele festival, nota bene in een early hardcore tent. Dit illustreert hoe de verhoudingen in de hardstyle scene liggen en waar de accenten voornamelijk worden gelegd. Want vooral op festivals met meerdere area's heb je de mogelijkheid om kleinere (sub)genres een kans te geven, zonder dat het direct leid tot enorme verliezen.
Citaat:
Door artiesten als Headhunterz wordt hardstyle wereldwijd groter zodat er meer mensen met de muziek bezig zullen zijn en er meer internationale aandacht aan de muziek word besteed. Dit zorgt voor een groter draagvlak waar mensen uit andere landen ook tijd gaan investeren in het produceren van de muziek. Deze zullen dat weer op hun eigen manier doen waardoor hardstyle breder en breder zal worden. Dit heeft alleen maar voordelen voor iedereen die begaan is met de muziek; de fans van een label als Theracords en de fans van een label als Scantraxx zullen hier alleen maar meer fans door krijgen.
Het punt wat ik maakte is, dat artiesten als Headhunterz inderdaad hardstyle over de hele wereld brengen, maar dat het in mijn ogen geen correcte weergave is van het hardstyle genre. Wat er gebeurt is dat de mainstream, en dan met name de hele toegankelijke mainstream, hardstyle wordt verspreid. De mensen die dat genre ontdekken vinden dat mooie muziek en gaan, als ze al gaan produceren, zeer waarschijnlijk bezig in dat genre. Nu zijn raw en mainstream nog enigszins overlappend, maar early en mainstream vrijwel niet. Het is niet voor niets dat bijna niemand van de nieuwe generatie early leuk vind en er heel veel van de oude generatie gestopt zijn met hardstyle luisteren door de komst van de nieuwe stijl. Wij vertegenwoordigen een hele andere sound, toevallig onder dezelfde naam (maar dat is een andere discussie) en uitbreiding van de mainstream is geen enkele garantie op nieuw leven in ons genre, op een enkele uitzondering na. Enige wat ik zie is het zwaartepunt van het genre steeds verder naar het toegankelijke verschuiven, ookal wordt het genre ook breder aan de andere uiteinden, de massa's mensen zorgen voor de scheve verhouding.