Skedoedelefloeps schreef:
Ik vind je verwijzingen naar "De Kern" alsof het een cult is niet echt mooi.
Sowieso is wat je zegt gewoon onzin, mensen die zich niet verdiepen zijn dus geen fan v.d. muziek. Dat is toch gewoon onzin, ik ken mensen die zich niet verdiepen in hardstyle maar die vinden het heerlijke muziek, gaan naar feesten etc. luisteren het gewoon thuis, maar die verdiepen zich er gewoon niet in, dat maakt ze geen mindere fan dan ik.
Denk je dat die mensen die je kent over 5 jaar nog steeds hardstyle luisteren? De kans dat je in een genre blijft hangen is afhankelijk van hoe geïnteresseerd je bent in de muziek. En hoe meer je geïnteresseerd bent, des te sneller zul je je verdiepen in een genre. Het is dus onzin om te stellen dat iedereen die hardstyle luistert of Defqon bezoekt evenveel fan is van hardstyle. Ik vind DnB ook wel leuk, maar heb er verder geen interesse voor. Want meer dan leuk vind ik die muziek niet. Ik zou best een keer naar een dergelijk feestje willen, maar ik maak me niet druk om dingen die in die scene gebeuren en ik verwacht ook niet dat de organisatoren en artiesten daar zich aanpassen aan mensen zoals ik.
Citaat:
Sowieso word ik een beetje moe van het feit dat je kenners centraal stelt, alsof andere mensen minder belangrijk zijn dan wij of jij of hun meningen er minder toe doen.
Dat schemert ook vaak door in je meningen, ik vind het af en toe een beetje ver gaan.
Dat vind ik inderdaad. Het is de stabiele basis van ieder genre. Hoe commerciëler je gaat, des te instabieler de nieuwe kern wordt, uiteindelijk kom je uit bij de mensen die de trend zetten en de mensen die er meningsloos achteraan huppelen. Als je je dus gaat richten op dat soort mensen en de kern in de steek laat, verdien je op korte termijn misschien wel meer geld, maar op lange termijn help je een genre de afgrond in. Jump is hier het perfecte voorbeeld van. Kijk hoeveel mensen er wel niet fan waren van jumpstyle toen het nog een hype was. Helemaal te gek toch zoveel mensen die fan zijn van die muziek? Waar zijn al die fans nu? Die mensen die jij hierboven bestempelt als geen mindere fan dan jezelf, weet je wat die mensen nu zeggen? "Wat Jumpstyle? Luister je daar nog naar? Die muziek is toch uit". Kijk hoeveel jumpstyle feesten er nog zijn in Nederland. En als jij denkt dat dat een heel andere type mensen is, dan moet je voor de grap eens kijken hoeveel mensen er na de jumphype in Nederland hardstyle zijn gaan luisteren.
Daarom is het belangrijk om je aandacht te richten op de kern van een genre. Want zodra zij je aandacht verliezen, en je je muziek gaat aanpassen aan de massa, dan zijn zij gevlogen. En als de hype over is dan is de massa hem ook gevlogen.
Citaat:
Een beetje "Ik ben v.d. oude garde dus verdien meer respect" zoals ouderen in de maatschappij ook hebben, ik ben 85 en heb de oorlog meegemaakt, dus ik verdien meer respect dan iemand van 20. Zo komt het allemaal over.
Dat is onzin, ik voel me niet meer omdat ik langer naar hardstyle luister. Ik heb net zoveel respect voor iemand van de nieuwe generatie als voor iemand van de oude generatie, die zich beide evenveel verdiept hebben. Ik heb alleen minder respect op muzikaal gebied voor mensen die zich niet verdiepen en hun mening af laten hangen van de trends en hypes van het moment. Ik ben daar heel open en eerlijk in, dus neem maar van mij aan dat ik me echt niet meer voel dan iemand van de nieuwe generatie.
Citaat:
Dat gehele gedoe met bekendheid, tja sorry, maar als je gaat janken om muziek dat niet meer "underground" (whatever the fuck that may be) is en dan stopt met luisteren ben je een sneu figuur.
Wat wil je dan, 2000 mensen die het mooi vinden en meer niet? Wat win je daar mee? Exclusiviteit? Ga je de muziek mooier vinden als dat zo is?
Ik heb het nooit over underground. Hardstyle trok in 2003 ook al volle stadions. Het is nooit underground geweest, ja misschien heel even in het prille begin. Maar er is meer tussen underground en commercieel. Het gaat al helemaal niet om de exclusiviteit. Het idee erachter is vrij simpel. Neem een punt waarop jij de muziek helemaal te gek vond (of vind, misschien is dat dit moment wel). Nu verandert de muziek. Stel de muziek wordt ontoegankelijker, dus
richting de underground op de schaal. Kleine kans dat het genre lang die kant op blijft gaan als jou (en de rest van de kern van dat moment) de innovatie niet aanstaat. Omdat het ontoegankelijker wordt zullen er eerder mensen weggaan dan dat er mensen bijkomen. Stel dat de muziek wel toegankelijker wordt en dit keer staat de innovatie jullie weer niet aan. Echter zijn er nu exponentieel mensen bijgekomen, want de muziek is toegankelijker geworden. Zij zijn commercieel gezien aantrekkelijker om op in te spelen voor de organisaties en artiesten, dus de kans is groot dat die innovatie zich doorzet en jullie straks opscheept zitten met een veranderd genre wat je niet meer mooi vind. En dat is het hele punt van commerciëler worden. Het heeft dus niets met exclusiviteit te maken, maar met verschuiving van de mensen waarop ingespeeld wordt en het veranderen van de muziek naar iets wat je niet mooi vind.
Citaat:
Ik zeg niet dat je als schaapjes achter iedereen aan moet huppelen, maar je moet wel open staan voor innovatie, als je dat niet doet is hardtraxx over 5 jaar een soort GHF met allemaal zeikende mensen.
Zoals ik al zei staan we wel degelijk open voor innovatie. Alleen openstaan voor innovatie is niet hetzelfde als iedere innovatie met open armen ontvangen. Innovatie die ons aanstaat wordt met lof ontvangen en innovatie die wij niet zien zitten wordt kritisch over gesproken. Als vervolgens het genre toch de innovatie doorzet, terwijl wij daar op tegen zijn, dan vind ik het echt idioot dat je dan zegt, oke ik stel mijn mening bij of ik druk niet meer uit wat ik echt vind, omdat we anders op GHF gaan lijken. Dat is precies de instelling van een schaap. Je altijd maar aanpassen, omdat de meerderheid dat ook vind.
Citaat:
Tuurlijk als je het niks meer vind dan is het kut, de muziek die je zo geweldig vond is niet meer, dat is natuurlijk dramatisch voor je, dat snap ik, maar je moet niet als raw liefhebber alles wat euforisch is af gaan zeiken. Of standaard tegen bepaalde producers zijn, zoals de WP, als je standaard tegen ze bent beginnen ze al met een achterstand en die halen ze inmiddels bij sommige mensen nooit meer in.
Ik ben het met je eens dat je niet standaard tegen bepaald artiesten moet zijn, maar iedere keer opnieuw hun werk moet beoordelen. Maken de WP een vette track, dan moet je daar ook lovend over zijn en niet gaan lopen kutten dat het de WP zijn. Maar ik vind wel dat als er geen sprake is van verschillende (sub)genres en dus artiesten het genre nog meer de toegankelijke kant op proberen te trekken, dat je daar kritisch tegenover moet zijn, vanwege de reden in de bovenstaande alinea. Is er echter sprake van een duidelijke en eerlijke (onder)verdeling, oftewel er is voldoende aanbod in ieder (sub)genre. Dan vind ik ook dat je niet meer moet gaan zeuren over het subgenre dat je niet mooi vind. Die heeft een eigen kern en die moet zelf maar zorgen dat ze de muziek mooi blijven vinden. Als raw hardstyle een duidelijk eigen identiteit heeft en er genoeg aanbod is in feesten en releases, dan maakt het niet uit of de mainstream top40 muziek wordt en daarna over de kop gaat, de raw hardstyle kan er wel om voortbestaan. Of andersom natuurlijk, dat de raw-scene over de kop gaat en de mainstream genoeg aanbod houdt (hoewel dat wel wat minder voor de hand liggend is).